Культура мовлення

Експрес-урок української від Олександра Авраменка
"Як ми вітаємось"


Експрес-урок української від Олександра Авраменка
"Відкривати-закривати"


Випускник ліцею у Чернівцях зняв реповий кліп про наголоси



Культура мовлення "Карта - картка - мапа", "В Україні - на Україні", "Луна - Місяць", "Гривна - гривня", "Наступаючий - прийдешній"


Блок практичних завдань №1

1. Переписати речення, добираючи з дужок потрібне слово, й обґрунтувати свій вибір:
Верховна Рада (ухвалила, прийняла) закон про збереження енергії. Депутат (порушив, підняв) надзвичайно актуальне питання. На зборах ухвалили (правильне, слушне, доречне, вірне) рішення. Я отримав номер (абонементської, абонентської)  скриньки. Олена справляє (афектне, ефектне) враження. Сього-дні у метро не працював (екскаватор, ескалатор). Опозиція запропонувала парламентові дуже (дорогий, коштовний, затратний) закон. Нема потреби (доводити, доказувати) слушність нашого рішення. (Тривалий, довгий) час ми листувалися. (Іншого, другого) разу прийшли колеги.

2. Відредагувати висловлення з лексичними помилками, вказати їх вид (тавтологія, плеоназм, порушення лексичної сполучуваності, уживання ненормативних слів, уживання слів у невластивому для контексту значенні, мовні штампи, канцеляризми тощо):
  Забезпечити безпеку, заключити договір, тяжка біль, важке положення, здійснити злочин, використати службове положення в корисних цілях, підняти надто актуальне питання, прийняв участь у засіданні.

3. Перекласти українською:
  Лопнуть со смеху, лопнуло терпение, лопнул стакан, лопнула струна, лопаются на деревьях почки.

Блок практичних завдань №2

1. Переписати речення, добираючи з дужок потрібне слово, й обґрунтувати свій вибір:
  (Насамкінець, на завершення, на заключення) своєї промови хочу підсумувати сказане. Він не спеціаліст у цій (галузі, області). Агроном (вважає, рахує) доречним висівати цього року еспарцет. Якщо не рахувати (не враховувати) класиків, то такого повного видання творів одного автора ще не було. Юнак цитував з пам’яті, (не дивлячись, незважаючи) у книжку. (Незважаючи, не дивлячись) на погоду, екскурсія відбулася. (Наступний, слідуючий) промовець погодився з доповідачем. До заяви додати (такі, слідуючі, наступні) документи. Молодий спеціаліст (порозумівся, зустрів розуміння) з колегами. Треба (лікувати, лічити) наші душі високою поезією. Прем’єр (відрекомендував, представив) присутнім нового міністра.

2. Відредагувати висловлення з лексичними помилками, вказати їх вид (тавтологія, плеоназм, порушення лексичної сполучуваності, уживання ненормативних слів, уживання слів у невластивому для контексту значенні, мовні штампи, канцеляризми тощо):
  Спостерігати на протязі року,  подвійне прочитання тексту, провести сумісне засідання керівних органів, попередити правопорушення , відмінити указ, з неповагою відноситися до закону , це не відноситься теми, направити відношення до Кабінету Міністрів, поступило  у продаж, поговорити по душах.
 3. Перекласти українською:
  Чувство собственного достоинства, оценить по достоинству, купюры достоинством 100 гривен.
 
Блок практичних завдань №3

1. Переписати речення, добираючи з дужок потрібне слово, й обґрунтувати свій вибір:
  Наші думки (збіглися, співпали). До Конституційного суду обирають (виключно, винятково) юристів за фахом. Це митне право діє (виключно, винятково) в межах України. У конкурсі будуть брати участь (виключно, винятково) українські митці. Хай люди знають, хто йде (наперекір, всупереч) громаді. Він діє (наперекір, всупереч) рішенням громади. (Наперекір, всупереч) невтішним прогнозам весна виявилася доволі м’якою й вологою. (Ставлення, відношення) до нього, (почуття, чуття, відчуття) обов’язку, (змушувати, примушувати, заставляти) вчитися, (є, являється) учнем. Правління не хоче (залучати, витрачати, відволікати) бюджетні кошти не за призначенням.

2. Відредагувати висловлення з лексичними помилками, вказати їх вид (тавтологія, плеоназм, порушення лексичної сполучуваності, уживання ненормативних слів, уживання слів у невластивому для контексту значенні, мовні штампи, канцеляризми тощо):
  Вільна вакансія, моя автобіографія, прейскурант цін, долоні рук, дитячий лікар-педіатр, святкове свято, осінній день осені, вперше знайомитися, кожна хвилина часу, мова йдеться. мій автопортрет, проїжджа частина бруківки, навідуватися в гості з візитами, більша половина, менша третина, нові новобранці, папір трохи синюватий, святкова сукня вкрилася брудними плямами.

3. Перекласти українською:

  Запомните следующее, следующий за мной мальчик, на следующее десятилетие, следующий номер журнала, приметы следующие, следовать по маршруту, следующие мероприятия, за весной следует лето.
Блок практичних завдань №1 (відповіді)

1. Переписати речення, добираючи з дужок потрібне слово, й обґрунтувати свій вибір:
  Верховна Рада (ухвалила, прийняла) закон про збереження енергії. Депутат (порушив, підняв) надзвичайно актуальне питання. На зборах ухвалили (правильне, слушне, доречне, вірне) рішення. Я отримав номер (абонементської, абонентської)  скриньки. Олена справляє (афектне, ефектне) враження. Сього-дні у метро не працював (екскаватор, ескалатор). Опозиція запропонувала парламентові дуже (дорогий, коштовний, затратний) закон. Нема потреби (доводити, доказувати) слушність нашого рішення. (Тривалий, довгий) час ми листувалися. (Іншого, другого) разу прийшли колеги.

2. Відредагувати висловлення з лексичними помилками, вказати їх вид (тавтологія, плеоназм, порушення лексичної сполучуваності, уживання ненормативних слів, уживання слів у невластивому для контексту значенні, мовні штампи, канцеляризми тощо):
  Забезпечити безпеку (гарантувати безпеку), заключити договір (укласти договір), тяжка біль (тяжкий біль), важке положення (важке становище), здійснити злочин  (скоїти злочин), використати службове положення в корисних цілях (скористатися службовим становищем у корисливих цілях), підняти надто актуальне питання (порушити надзвичайно…), прийняв участь у засіданні (узяв участь).

3. Перекласти українською:
  Лопнуть (луснути) со смеху, лопнуло (увірвався) терпение, лопнул (лопнув) стакан, лопнула (лопнула) струна, лопаются (розпукуються) на деревьях почки.

Блок практичних завдань №2 (відповіді)

1. Переписати речення, добираючи з дужок потрібне слово, й обґрунтувати свій вибір:       
  (Насамкінець, на завершення, на заключення) своєї промови хочу підсумувати сказане. Він не спеціаліст у цій (галузі, області). Агроном (вважає, рахує) доречним висівати цього року еспарцет. Якщо не рахувати (не враховувати) класиків, то такого повного видання творів одного автора ще не було. Юнак цитував з пам’яті, (не дивлячись, незважаючи) у книжку. (Незважаючи, не дивлячись) на погоду, екскурсія відбулася. (Наступний, слідуючий) промовець погодився з доповідачем. До заяви додати (такі, слідуючі, наступні) документи. Молодий спеціаліст (порозумівся, зустрів розуміння) з колегами. Треба (лікувати, лічити) наші душі високою поезією. Прем’єр (відрекомендував, представив) присутнім нового міністра.

2. Відредагувати висловлення з лексичними помилками, вказати їх вид (тавтологія, плеоназм, порушення лексичної сполучуваності, уживання ненормативних слів, уживання слів у невластивому для контексту значенні, мовні штампи, канцеляризми тощо):
  Спостерігати на протязі року (протягом року, упро-довж року), подвійне прочитання тексту (двояке, двозначне), провести сумісне засідання керівних органів (спільне), попередити правопорушення (запобігти правопорушенню), відмінити указ (скасувати), з неповагою відноситися до закону (ставитися), це не відноситься теми (не відноситься до теми, не стосується теми), направити відношення до Кабінету Міністрів (прохання, подання, звернення), поступило (надійшло) у продаж, поговорити по душах  (відверто, щиро).

3. Перекласти українською:
Чувство собственного достоинства (почуття власної гідності), оценить по достоинству (оцінити по заслузі, належним чином), купюры достоинством 100 гривен (купюри вартістю, номіналом 100 гривень).
 
Блок практичних завдань №3 (відповіді)

1. Переписати речення, добираючи з дужок потрібне слово, й обґрунтувати свій вибір:
  Наші думки (збіглися, співпали). До Конституційного суду обирають (виключно, винятково) юристів за фахом. Це митне право діє (виключно, винятково) в межах України. У конкурсі будуть брати участь (виключно, винятково) українські митці. Хай люди знають, хто йде (наперекір, всупереч) громаді. Він діє (наперекір, всупереч) рішенням громади. (Наперекір, всупереч) невтішним прогнозам весна виявилася доволі м’якою й вологою. (Ставлення, відношення) до нього, (почуття, чуття, відчуття) обов’язку, (змушувати, примушувати, заставляти) вчитися, (є, являється) учнем. Правління не хоче (залучати, витрачати, відволікати) бюджетні кошти не за призначенням.

2. Відредагувати висловлення з лексичними помилками, вказати їх вид (тавтологія, плеоназм, порушення лексичної сполучуваності, уживання ненормативних слів, уживання слів у невластивому для контексту значенні, мовні штампи, канцеляризми тощо):
   
  Вільна вакансія, моя автобіографія, прейскурант цін, долоні рук, дитячий лікар-педіатр, святкове свято, осінній день осені, вперше знайомитися, кожна хвилина часу, мова йдеться (мова йде або йдеться), мій автопортрет, проїжджа частина бруківки, навідуватися в гості з візитами, більша половина, менша третина, нові новобранці, папір трохи синюватий, святкова сукня вкрилася брудними плямами. (Святкова сукня вкрилася плямами)

3. Перекласти українською:
 

  Запомните следующее (запам’ятайте ось що або таке), следующий за мной мальчик (наступний за мною хлопчик або: хлопчик, який іде за мною), на следующее десятилетие (на наступне десятиріччя або десятиліття), следующий номер журнала (наступний номер журналу або число часопису), приметы следующие (прикмети такі), следовать по маршруту (прямувати (іти, рухатися) за маршрутом), следующие мероприятия (такі заходи), за весной следует (настає) літо.
Вправи і завдання
для підвищення культури мовлення учнів
СПОЛУЧУВАНІСТЬ СЛІВ
Завдання. До наведених слів доберіть такі, з якими вони сполучаються.
Зразок відповіді. Завдання 1, А: 1, 3, 7, 10 (тобто слово під літерою А може сполучатися зі словами під номерами 1, 3, 7, 10); Б: 2, 4, 5, б, 9.
Варіант 1

Завдання 1
Завдання 2
Завдання 3
Завдання 4
А.Особливий
Б. Особовий
А. Кристалічний 
Б. Кришталевий
А. Відчуття
Б. Почуття
А. Погідний
Б. Погодиш
1.Назва
2.Посвідчення         3. Щастя
4.Уподобання         5. Склад
6. Характер
7. Охорона
8. Бібліотека           9. Справа
10. Рахунок
1.Кубок        2. Голос
3.Структура
4. Ваза
5. Вода
6. Пісня
7. Будова
8. Людина
9. Сльоза
10. Щит
1.Здорові
2. Обов'язку
3. Холоду
4. Кольору
5. Ніжності
6. Небезпеки
7. Любові
8. Сорому
9. Ненависті
10. Голоду
1.Море         2. Небо
3.Весна
4. День
5. Прикмети
6. Настрій
7. Прогнози
8. Ранок
9. Обличчя
10. Умови
Варіант 2
Завдання 1
Завдання 2
Завдання 3
Завдання 4
А. Хутірський Б.Хуторянський
А. Писемний
 Б. Письмовий
А. Книжковий 
Б. Книжний
А. Фамільний
Б. Фамільярний
1. Замкненість
 2. Базар.
3. Сади
4. Обмеженість 
5. Інтереси
6. Громада
7. Ідеали
8. Поезія
9. Хлопець
10. Вдача
1 . Робота
2. Стиль
3. Мова
4. Стіл
5. Дозвіл
6. Джерело
7. Пояснення
8. Іспит
9. Розпорядження 
10. Пам'ятка
1. Стиль
2. Фонд
3. Зворот
4. Шафа
5. Виставка
6. Ринок
7. Традиція
8. Мова
9. Знання
10. Фабрика
1. Реліквія
2. Цінності
3. Жест
4. Альбом
5. Тон
6. Традиції
7. Поводження
8. Стосунки
9. Звичай
10. Звичка


Варіант З

Завдання 1
Завдання 2
Завдання 3
Завдання 4
А.Настільний
Б. Настінний
А.Кваліфікаційний Б. Кваліфікований
А. Абсолютний
Б.Абсолютистський
А. Дощовий Б.Дощовитий
1. Теніс
2. Лампа
3. Книга
4. Портрет
5. Підручник
6. Годинник
7. Розпис
8. Словник
9. Записи
10. Полиця
1. Структура 2. Екзамен
3. Спеціаліст 4. Комісія
5. Розряд
6. Консультація 7. Інженер
8. Завдання
9. Випробування 10. Порада
1. Режим
2. Спокій
3. Температура
4. Держава
5. Чемпіон
6. Монархія
7. Безправ'я
8. Право
9. Більшість
10. Прагнення
1. Літо
2. Вода
3. День
4. Місяць 5.Краплини
6. Струмок
7. Хмари
8. Потік
9. Осінь
10. Погода

Варіант 4
Завдання 1
Завдання 2
Завдання 3
Завдання 4
А. Дружний
Б. Дружній
А. Смаковий
 Б. Смачний
А. Завдавати
Б. Задавати
4. Кінний
Б. Кінський
1. Країна
1 . Відчуття
І.Жару
1 . Плуг
2. Клас
2. Страва
2. Болю
2. Біг
3 . Колектив


3. Властивості


З.Жалю
3. Залізниця
4. Усмішка
4. Якості
4. Завдання
4. Дорога
5. Народ
5. Борщ
5. Клопоту
5. Голова
6. Прийом
6. Сон
6. Тон
6. Спорт
7, Сміх
7. Каша
7. Прикрості
7. Стійло
8. Робота
8. Нерв
8. Неприємності
8. Загін
9. Критика
9. Подразник
9. Шкоди
9. Розвідка
10. Спів
10. Вечеря
1 0. Задачу
10. Сила

ЗНАЙДІТЬ СЛОВО
Завдання. Наведені слова мають два значення. Третє значення –  зайве, воно стосується іншого, однозначного слова. Вкажіть номер цього «зайвого» значення і назвіть слово, якому воно відповідає. Зразок відповіді. І. Вояж – 1.
Варіант 1
№        п/п
Слово
Значення
І
Макіяж
1 . Заст., ірон. Подорож.
2. Мистецтво декоративної косметики, її використання.
3. Засоби, призначені для декоративної косметики
   II
Паркет
1 . Маленькі гладкі дощечки з твердих порід дерева для настилання підлоги.
2. Підлога, вислана такими дощечками, переважно у вигляді геометричного рисунка.
3. Стіна, звичайно дерев'яна, що обгороджує або відгороджує що-небудь; огорожа
  III
  Антиквар
1 . Продавець старовинних картин, книжок та інших цінних предметів. 2. Заст. Про людину, яка любить збирати старовинні речі.
3. Старі речі (книги, картини, прикраси тощо)
IV
Вулкан
1 . У римській міфології — бог підземних надр, вогню і ковальського ремесла.
2. Розм. Безпритульна, неохайно вдягнена людина, яка живе з дрібного грабіжництва.
3. Конусоподібна гора з кратером на вершині, з якого час від часу вивергаються розплавлена лава, гарячі гази, уламки гірських порід тощо
V
Добродійний
1 . Той, що має на меті давати матеріальну допомогу бідним.
2. Який приносить користь, дає добро.
3. Лагідний, ласкавий, прихильний до людей і до всього довкола
VI
 Екскурсія
1. Художньо оформлений ярлик, що наклеюється на внутрішньому боці обкладинки книжки і вказує на її власника. 2. Поїздка або похід куди-небудь з метою відвідати, оглянути що-небудь.
3. Розм. Група людей, яка колективно відвідує, оглядає що-небудь

VII

Інквізитор

1 . Іст. Суддя або член суду над єретиками.
2.  Перен. Той, хто навмисно завдає кому-небудь великих страждань; дужежорстока людина.
3.  Фін. Посадова людина, яка приймає гроші від організацій, фірм для здачі їх у банк підприємств, фірм для здачі їх у банк
VIII

Йога

1.  Пастоподібний продукт, що виготовляється зі  квашеного особливим способом молока.
2.  У філософських системах Стародавньої та середньовічної Індії – вчення і метод управління психікою і психофізіологією людини з метою звільнення від пут матеріального існування.
3.Давньоіндійська філософська школа ідеалістичного спрямування, за вченням якої людина може злити свою душу з Богом, досягти найвищого блага самопізнання, самозаглиблення, цілком звільнити свою свідомість від впливів зовнішнього світу
IX
Пілігрим

1.Учасник бою биків — вершник, який розлючує бика уколами піки.
2.  Паломник.
3.  Перен. Мандрівник, подорожній
X
Самурай

1 . У феодальній Японії — член привілейованого військового стану; світський феодал.
2.  Розм. Про японських військових.
3.  Сухий гарячий вітер у пустелях Азії та Африки; піщаний ураган



Вправи і завдання
для підвищення культури мовлення учнів
СПОЛУЧУВАНІСТЬ СЛІВ
Завдання. До наведених слів доберіть такі, з якими вони сполучаються.
Зразок відповіді. Завдання 1, А: 1, 3, 7, 10 (тобто слово під літерою А може сполучатися зі словами під номерами 1, 3, 7, 10); Б: 2, 4, 5, б, 9.
Варіант 1
Завдання 1
Завдання 2
Завдання 3
Завдання 4
А.Особливий
Б. Особовий
А. Кристалічний Б. Кришталевий
А. Відчуття
Б. Почуття
А. Погідний
Б. Погодиш
1.Назва
2.Посвідчення 3. Щастя
4.Уподобання 5. Склад
6. Характер
7. Охорона
8. Бібліотека 9. Справа
10. Рахунок
1.Кубок 2. Голос
3.Структура
4. Ваза
5. Вода
6. Пісня
7. Будова
8. Людина
9. Сльоза
10. Щит
1.Здорові
2. Обов'язку
3. Холоду
4. Кольору
5. Ніжності
6. Небезпеки
7. Любові
8. Сорому
9. Ненависті
10. Голоду
1.Море 2. Небо
3. Весна
4. День
5. Прикмети
6. Настрій
7. Прогнози
8. Ранок
9. Обличчя
10. Умови
Варіант 2
Завдання 1
Завдання 2
Завдання 3
Завдання 4
А. Хутірський Б.Хуторянський
А. Писемний
 Б. Письмовий
А. Книжковий Б. Книжний
А. Фамільний
Б. Фамільярний
1. Замкненість
 2. Базар.
3. Сади
4. Обмеженість 5. Інтереси
6. Громада
7. Ідеали
8. Поезія
9. Хлопець
10. Вдача
1 . Робота
2. Стиль
3. Мова
4. Стіл
5. Дозвіл
6. Джерело
7. Пояснення
8. Іспит
9. Розпорядження 10. Пам'ятка
1. Стиль
2. Фонд
3. Зворот
4. Шафа
5. Виставка
6. Ринок
7. Традиція
8. Мова
9. Знання
10. Фабрика
1. Реліквія
2. Цінності
3. Жест
4. Альбом
5. Тон
6. Традиції
7. Поводження
8. Стосунки
9. Звичай
10. Звичка

Варіант З
Завдання 1
Завдання 2
Завдання 3
Завдання 4
А.Настільний
Б. Настінний
А.Кваліфікаційний Б. Кваліфікований
А. Абсолютний
Б.Абсолютистський
А. Дощовий Б.Дощовитий
1. Теніс
2. Лампа
3. Книга
4. Портрет
5. Підручник
6. Годинник
7. Розпис
8. Словник
9. Записи
10. Полиця
1. Структура 2. Екзамен
3. Спеціаліст 4. Комісія
5. Розряд
6. Консультація 7. Інженер
8. Завдання
9. Випробування 10. Порада
1. Режим
2. Спокій
3. Температура
4. Держава
5. Чемпіон
6. Монархія
7. Безправ'я
8. Право
9. Більшість
10. Прагнення
1. Літо
2. Вода
3. День
4. Місяць 5.Краплини
6. Струмок
7. Хмари
8. Потік
9. Осінь
10. Погода

Варіант 4

Завдання 1
Завдання 2
Завдання 3
Завдання 4
А. Дружний
Б. Дружній
А. Смаковий
 Б. Смачний
А. Завдавати
Б. Задавати
4. Кінний
Б. Кінський
1. Країна
1 . Відчуття
І.Жару


1 . Плуг
2. Клас
2. Страва
2. Болю
2. Біг
3 . Колектив


3. Властивості


З.Жалю
3. Залізниця
4. Усмішка
4. Якості
4. Завдання
4. Дорога
5. Народ
5. Борщ
5. Клопоту
5. Голова
6. Прийом
6. Сон
6. Тон
6. Спорт
7, Сміх
7. Каша
7. Прикрості
7. Стійло
8. Робота
8. Нерв
8. Неприємності
8. Загін
9. Критика
9. Подразник
9. Шкоди
9. Розвідка
10. Спів
10. Вечеря
1 0. Задачу
10. Сила


ЗНАЙДІТЬ СЛОВО
Завдання. Наведені слова мають два значення. Третє значення –  зайве, воно стосується іншого, однозначного слова. Вкажіть номер цього «зайвого» значення і назвіть слово, якому воно відповідає. Зразок відповіді. І. Вояж – 1.
Варіант 1

№        п/п
Слово
Значення
І
Макіяж
1 . Заст., ірон. Подорож.
2. Мистецтво декоративної косметики, її використання.
3. Засоби, призначені для декоративної косметики
   II
Паркет
1 . Маленькі гладкі дощечки з твердих порід дерева для настилання підлоги.
2. Підлога, вислана такими дощечками, переважно у вигляді геометричного рисунка.
3. Стіна, звичайно дерев'яна, що обгороджує або відгороджує що-небудь; огорожа
  III
  Антиквар
1 . Продавець старовинних картин, книжок та інших цінних предметів. 2. Заст. Про людину, яка любить збирати старовинні речі.
3. Старі речі (книги, картини, прикраси тощо)
IV
Вулкан
1 . У римській міфології — бог підземних надр, вогню і ковальського ремесла.
2. Розм. Безпритульна, неохайно вдягнена людина, яка живе з дрібного грабіжництва.
3. Конусоподібна гора з кратером на вершині, з якого час від часу вивергаються розплавлена лава, гарячі гази, уламки гірських порід тощо
V
Добродійний
1 . Той, що має на меті давати матеріальну допомогу бідним.
2. Який приносить користь, дає добро.
3. Лагідний, ласкавий, прихильний до людей і до всього довкола
VI
 Екскурсія
1. Художньо оформлений ярлик, що наклеюється на внутрішньому боці обкладинки книжки і вказує на її власника. 2. Поїздка або похід куди-небудь з метою відвідати, оглянути що-небудь.
3. Розм. Група людей, яка колективно відвідує, оглядає що-небудь

VII

Інквізитор

1 . Іст. Суддя або член суду над єретиками.
2.  Перен. Той, хто навмисно завдає кому-небудь великих страждань; дужежорстока людина.
3.  Фін. Посадова людина, яка приймає гроші від організацій, фірм для здачі їх у банк підприємств, фірм для здачі їх у банк
VIII

Йога

1.  Пастоподібний продукт, що виготовляється зі  квашеного особливим способом молока.
2.  У філософських системах Стародавньої та середньовічної Індії – вчення і метод управління психікою і психофізіологією людини з метою звільнення від пут матеріального існування.
3.Давньоіндійська філософська школа ідеалістичного спрямування, за вченням якої людина може злити свою душу з Богом, досягти найвищого блага самопізнання, самозаглиблення, цілком звільнити свою свідомість від впливів зовнішнього світу
IX
Пілігрим

1.Учасник бою биків — вершник, який розлючує бика уколами піки.
2.  Паломник.
3.  Перен. Мандрівник, подорожній
X
Самурай

1 . У феодальній Японії — член привілейованого військового стану; світський феодал.
2.  Розм. Про японських військових.
3.  Сухий гарячий вітер у пустелях Азії та Африки; піщаний ураган

НЕ СПЛУТУЙМО ПАРОНІМІВ
Завдання. Розмежуйте значення наведених паронімів. Зразок відповіді. Варіант 1: АІ — Б2; А2 — БЗ — В1.
Варіант 1
п/п
Слова-пароніми
Значення
І
А.Гривна
Б. Гривня
1.У Стародавній Русі — срібний злиток вагою близько фунта, який служив основною грошовою одиницею; (заст.) мідна монета вартістю 2,5 коп; сучасна грошова одиниця.
2. Металева прикраса (обруч), яку носили на шиї
IІ
А. Сеньйорита
Б. Синьйорина
1.В Італії — молода дівчина, панна.
2. В Іспанії та іспаномовних країнах — молода дівчина, панна
Ш
А.Арабеск
Б. Арабески
1.Поза у класичному балетному танці.
2. Вид орнаменту з геометричних і стилізованих рослинних візерунків; невеликий музичний твір, примхливий і невимушений за характером; збірник невеликих літературних творів
ІV
А.Зумовлювати Б.Обумовлювати
1.Бути причиною чогось, приводити до чогось, викликати щось, будучи умовою існування, розвитку, формування чогось, визначати його характер, якість, специфіку тощо.
2. Ставати в залежність від певних умов, обставин; визначати умови, термін виконання чогось
V
А.Дискусія
Б. Диспут
1.Публічне обговорення спірного питання.
2. Публічне заплановане обговорення якоїсь теми, до якого готуються за наперед складеним планом

 VI
А.Абсолют Б.Абсолютизм
1.Те, що ні від чого не залежить, безвідносне. В ідеалістичній філософії — вічна, незмінна, нескінченна першооснова світу; що-небудь самодостатнє.
2. Необмежена монархія, у якій верховна влада повністю належить монархові
V VII
А. Фаршевий
Б. Фарширований
1.Зроблений з фаршу, у вигляді фаршу.
2. Дієприкм. до фарширувати; прикм., приготований фаршируванням.
VIII
А.Авари
Б. Аварці
1.Народність у Дагестані та Азербайджані.
2.Кочові племена тюркського походження
IX
А. Програмний
Б. Програмовий
В. Програмований
1.Який містить у собі програму, визначає політичну платформу, якою керуються
2. Який міститься в навчальній програмі.
3. Який здійснюється за допомогою програмування і навчальних пристроїв
X
А. Бридж
Б. Бриджі
В. Брижі
1. Дрібні хвилі; складки одягу тощо.
2. Картярська гра.
3. Штани для верхової їзди

ГОВОРИМО І ПИШЕМО ПРАВИЛЬНО
                                                                        Усе чекає невимовних слів.
                                                                                              Ліна Костенко
Відкриваючи цю рубрику, ми пропонуємо нашим читачам разом пізнати хоча б деякі таємниці українського Слова, у якому відбився всесвіт українських духовних обріїв. Кожна людина сприймає його в цілісних індивідуальних образах, бо ми формуємо своє уявлення про той чи той предмет на  власному життєвому досвіді, закодовуючи у свідомості, а потім відтворюючи в слові  найважливішу інформацію про світ. Слово викликає різні почуття: захоплення, зачарування, здивування, гнів, обурення, сум;  воно спонукає серце швидше битися в грудях, будить фантазію, творчу думку, підтримує в професії. Та й успіх щоденного спілкування залежить від загальної мовної ерудиції, володіння  усталеними мовними засобами, уміння й бажання знайти нові виразові можливості мови.
Сучасний український соціум в освіті, науці, культурі, державних інститутах використовує українську літературну мову, яка символізує саму націю, уособлює її єдність, дбайливо охороняючи багатовічні культурні набутки. У цьому їй допомагають територіальні та соціальні діалекти, мова фольклору, проте власне літературна мова являє собою зафіксовану в писемній та усній практиці мову суспільного спілкування, інтелектуальний рівень  якого обов’язково залежить ще й від рівня володіння культурою цієї мови. Крім того, однією з визначальних ознак літературної мови є наявність норм, тобто мовних засобів, які ми  сприймаємо як зразок суспільного спілкування.
А якщо критично поглянути на себе в зразкове „мовне” дзеркало? Чи задовольнить нас побачене й почуте? Наскільки правильними (нормативними) та виразними є риси нашого мовного обличчя, ясним і чистим – погляд, доречною – усмішка?  Д.Р.Паркінсон у книзі «Люди зроблять так, як захочете ви» писав: „Мабуть, можна приховати своє походження, освіту та інше, але більшості людей це не вдається – їх видає мова”. Тож будемо продовжувати виховання в собі чуття слова,  щоб, уважно й вимогливо ставлячись до власної мови, створити гідний мовний образ сучасного українця й сучасної України.   

Рідна українська мова гріє душу

божественним вогнем, вона бринить

для нас небесними звуками.

                                              І.Огієнко

Іноді натрапляємо на помилкову думку: хіба важливо, як вимовити чи наголосити слово, наприклад, рАзом чи разОм. Все одно зрозуміють. Якщо співрозмовники так само неправильно говорять, то вони ще більше утверджуються у своїх помилках, а якщо й розрізняють помилку, сприйняття висловленої думки переривається, стає дискомфортним, адже потрібен додатковий час на її осмислення. Це помітно в офіційному спілкуванні, коли мовцеві треба говорити експромтом – відповідати на запитання, брати участь у дебатах, дискутувати з опонентами. „Неохайна”, неграмотна усна мова нагадує прірву, до якої затягує зміст спілкування. Неправильне наголошування слів, як і неправильна вимова звуків та звукосполучень, відволікають слухачів, особливо тих, хто володіє літературною мовою.  

 Нагадаємо, що наголос в українській мові:

а) різномісний, або вільний, тобто не закріплений за якимось  складом слова: наукОвий, фаховИй;

б) рухомий, тобто змінюваний у різних формах того самого слова: зАхист – захищАти –  захИщений, анАліз – аналізувАти – проаналізОваний;

в) розрізнювальний, тобто допомагає розрізнювати:

- значення слів: об’Єднання (спілка, організація: об’Єднання підприємців ) – об’єднАння (дія: об’єднАння зусиль), вИгода (користь: економічна вИгода) – вигОда (зручність: маєток з усіма вигОдами), господАрський (належить господАрству: господАрський розрахунок) – госпОдарський (належить госпОдареві: госпОдарські звички);

- граматичні форми слів: свіжі новИнине чув новинИ, будемо скликАтинегайно склИкати.


Щоб уникнути помилок, наголошуючи слова, радимо запам’ятати такі правила:                       

1. Двоскладові та трискладові  іменники чоловічого роду в множині мають наголос на закінченні:

                              Однина                                            Множина 

                              Автор                                              авторИ, -Ів, -Ам

                              вЕксель                                            векселІ, -Ів, -Ям

                              Округ                                              округИ, -Ів, -Ам

                              дирЕктор                                       директорИ, -Ів, -Ам

                              інспЕктор                                      інспекторИ, -Ів, -Ам

! Коли ці іменники уживають з числівниками два, три, чотири, то наголошують перший чи другий склад: два вЕкселі, три Автори, чотири дирЕктори, два Округи, три інспЕктори.

Незначна група подібних іменників має нерухомий наголос у всіх відмінках:

                              рОзмір                                             рОзміри

                              прибІчник                                       прибІчники

                              застУпник                                        застУпники

2. Двоскладові та трискладові іменники жіночого роду із закінченням  –а в множині наголошуйте на закінченні:

                     кАртка                                             карткИ, -тОк, -Ам

                     вказІвка                                           вказівкИ, -вОк, -Ам

               пОмилка/помИлка                                 помилкИ, -лОк, -Ам

                     сторІнка                                          сторінкИ, -нОк, -Ам

Але:

                              зАгадка                                           зАгадки

                              примІтка                                          примІтки

                              розпИска                                         розпИски

3. Іменники на –анн(я) майже всі зберігають наголос дієслів, від яких вони утворені. У таких словах може бути наголошений суфікс (запитАти – запитАння, поєднАти – поєднАння, читАти – читАння, навчАти – навчАння) чи префікс (вИрахувати – вИрахування, вИкоренити – вИкоренення).

! Деякі іменники мають подвійне наголошення: подАннЯ, віддАннЯ. Як правило, вони різняться за значенням і сполучуваністю: видАння (книг, друковане) і виданнЯ (про дівчат). Такі слова в сучасній літературній мові мають сталий наголос у всіх формах: видАння (однина) – у видАнні, видАнням, видАнню і видАння (множина) – у видАннях, видАннями, видАнням.

! У деяких випадках наголос дієслова та утвореного від нього іменника не збігаються: вИзнати – визнАння,  зобов′язАти – зобов´Язання.


4. Назви процесів, дій та їх наслідків мають різне наголошення: спростувАння (заперечення, відхилення) – спростОвання (промова, стаття із спростуванням). За аналогією можна використовувати: обґрунтувАння – обґрунтОвання, угрупувАння – угрупОвання.

5. Прикметники в українській мові потрібно наголошувати:

а) на закінченні: фаховИй, валовИй, новИй, чіткИй, вузькИй, легкИй, стійкИй;

! У всіх відмінках однини та множини більшість прикметників зберігає наголос початкової форми: фаховИй – фаховОго, фаховОму, фаховИм, на фаховОму, фаховІ, фаховИх, фаховИм, на фаховИх; валовИй – валовОго, валовОму, валовИм, валовІ, валовИх, валовИми, на валовИх. Порівняйте також: позачасОвий – позачасОвому (-вім), позачасОвим, на позачасОвому (-вім); позачергОвий – позачергОвому (-вім), позачергОвим, на позачергОвому (-вім).
 

б) на корені: цІлий, рІзний, докорІнний, вичЕрпний.

6. Пам’ятайте, що числівники наголошують так:

а) усі кількісні числівники на –дцять мають наголошений склад нА:

дванАдцять, п’ятнАдцять, одинАдцять, чотирнАдцять;

!Треба пам’ятати, що числівники одинАдцять, чотирнАдцять не становлять винятку з цього правила. Такий наголос зберігають збірні числівники одинАдцятеро, чотирнАдцятеро.

 

б) числівники шістдесЯт, сімдесЯт, вісімдесЯт мають наголос на другому  компоненті;              

в) порядко́вий числівник дрУгий не змінює наголосу у відмінкових формах:  дрУгого, дрУгому, дрУгим і под.

7. У дієсловах з основою на приголосний у початковій формі наголос падає на -ти: навестИ, заповістИ, розповістИ.

В особових формах, у формі минулого часу таких дієслів наголошуйте останній склад: розповімО, наведетЕ, заповілА, крім форм наказового способу: розповІмо, наведІмо, обговорІмо і под.

8. Характерним для української мови є наявність двох варіантів наголошування, що відповідають нормі. Тож запам’ятайте: оглЯдач – оглядАч, доповІдач – доповідАч, позИвач – позивАч, прОстий – простИй, яснИй – Ясний, первІсний – пЕрвісний, допомІжний – допоміжнИй.

      9. Окремі слова часто вживають з помилковим наголосом, тому особливості їхнього наголошення треба запам’ятати або перевіряти за словником.

Правильно

агЕнт

перехіднИй

відстОяти

повЕрх (прийменник)

вимОва

промІжок

вИпадок

рОзлад

експЕрт

рОзпад

каталОг

рукОпис

мерЕжа

співробІтник

навкОло

уподОвж/упродОвж

оптОвий

урочИстий

Отже, вловлюючи в інформаційно насиченому мовному потоці відзвуки неправильно наголошених слів, погляньте ще раз на ці правила. А щоб перевірити себе, не забувайте частіше користуватися словниками та довідниками – авторитетними помічниками кожного сучасного мовця:
Головащук С.І. Складні випадки наголошення: словник-довідник.-К.: Либідь, 1995.
Орфоепічний словник української мови: у 2-х т./уклад. М.М.Пещак та ін.-К.:Довіра, 2001.- (Словники України).
Погрібний М.І. Орфоепічний словник.- К.: Рад.школа, 1984.
До наступної зустрічі!


Мнемо́ніка (грец. τα μνημονιχα — мистецтво запам'ятовування) (мнемотехніка) — сукупність прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій.

1. Відмінки
Називний, Родовий, Давальний, Знахідний, Орудний, Місцевий, Кличний"На Родини Для Зими Осінь Мостить Килими"




2. «Де Ти З'їСи Ці ЛиНи, ДЗиР?» (Дзир – ім’я котика)
Приголосні, після яких пишеться м'який знак
(козацький, сьомий, лялька, дзьоб).




3. «МаВПа БуФ» (губні приголосні звуки)
Приголосні, після яких пишеться апостроф
(б’ють, в’юн, черв’як).




4. «Де Ти З'їСи Цю ЧаШу ЖиРу »
Приголосні, після яких в словах іншомовного походження пишеться "И" ( Правило дев'ятки) (директор, таксист, режим).





5. «КаФе "ПТаХ»
Приголосні, перед якими префікс "з-" перетворюється на "с-"

(схопити, сфотографувати, стерти).





6. «УСе Це КаФе «ПТаХ і ЧаШа»
Глухі приголосні звуки
                                      

ІІ варіант
"ЦаП ХоЧе ФіСТаШКи"


7. «БуДе ГоЖе ҐеДЗю у ДЖаЗі».
Дзвінкі приголосні звуки



8. «Ми ВиНиЛи РіЙ».
Сонорні приголосні звуки


9  «Ще їЖДЖу»
Ш, Ч, Ж, ДЖ – шиплячі приголосні.


10. «СЦе їЗДЗу» (вимовляємо “ще їжджу” по-дитячому:))
С, Ц, З, ДЗ – свистячі приголосні.


Немає коментарів:

Дописати коментар