7 клас Українська література

7-Б
12.10-16.10
ТЕМА. Максим і Мирослава - сміливі патріоти, краса їхніх почуттів
Мета: вчитися характеризувати образи персонажів, підтверджувати думку цитатами з тексту.
ЗАВДАННЯ
І. Пригадайте зміст твору, виконавши літературний диктант

1.        Тугар Вовк врятував Максима від …

2.        Тухольці пишалися …

3.        Метою всього життя Захара Беркута була (був) …

4.        Рятуючись від ворога, тухольці …

5.        Захар Беркут мав хист до …

6.        На раді Тугар Вовк …

7.        Метавки тухольці навчилися робити від …

8.        Перед смертю погляд Захара Беркута був спрямований на …

9.        Максим рятує Мирославу від …

10.   Тугар Вовк називає тухольців …

11.   За жанром цей твір – …

ІІ. Ознайомтеся з матеріалом схем































ІІІ. Накресліть схему і запишіть спільні та відмінні риси Максима та Мирослави

ІУ.  Складіть письмову характеристику Максима та Тугара Вовка.
У. Складіть план повісті, врахувавши основні події твору.


ТЕМА:   Захар Беркут - мудрий ватажок тухольської громади

ЗАВДАННЯ
1. Пригадайте композицію твору за опорною схемою і створіть письмово свою:
2. Дайте письмові відповіді:

Літературний диктант

1.     Сила природи, до якої найчастіше звертався Захар Беркут.

2.     Назва великого кам'яного стовпа.

3.     Основний рід діяльності тухольців.

4.     Де відбуваються події у повісті «Захар Беркут».

5.     Скільки жителів було у селі Тухля.

6.     Хто був старійшиною у громаді і скільки йому було років?

7.     Скільки дітей було у Захара Беркута і як звали наймолодшого?

8.     Чиї це слова: «Він радив тухольській громаді не спиняти монголів перед
тісниною, але впустити їх у котловину, а потім замкнути тут зо всіх боків».

3. Ознайомтеся з поданим матеріалом


- Що означає слово «беркут»?

З латині це слово перекладається як «золотий орел», а орел в багатьох віруваннях – це сонце, духовне начало, звільнення від всіляких уз.

- А яке походження має слово Захар — Захарій?

Це слово має давньоєврейське походження. Значення слова перекладається як «той, кого згадав Бог», або «пам'ять Господня». Це ім’я асоціюється з мужністю і силою.

- Знайдіть в тексті і зачитайте, яким зображує 

Іван Франко Захара Беркута.

«Це був сивий як голуб 90-літній старець, найстарший за віком у цілій тухольській громаді. Батько 8-х дітей, з яких три сиділи вже разом з ним між старцями. Високий ростом, поважний поставою, строгий лицем, багатий досвідом життя, знанням людей та обставин, він був патріарх, провідник цілого народу, був сильний і кремезний, мужній. 

- Чим любив займатися Захар Беркут і в чому він досяг досконалості?

 «Сад, пасіка і ліки — це була його робота. Скоро лишень весна завітає в тухольські гори, Захар Беркут уже в своїм саду: копле, чистить, підрізає, щепить і пересаджує. Дивувалося громада його знанню в садівництві, тим більше дивувалися, що він не крився з тим знанням, але радо навчав кожного, показував, заохочував. Коли случалися каліцтва, рани, ніхто не міг їх так гарно заростити їх як Захар Беркут». 

- Як ви думаєте, про що свідчать такі захоплення?

Недарма його життєвим кредо були слова «Життя лиш доти має вартість, доти чоловік може допомагати іншим». 

- Захар Беркут на три роки пішов з громади у Скитський монастир: чому пішов, і з чим повернувся, і яким він звідти повернувся, зачитайте:

«Його любов до громади стала ще сильнішою, його слова плили кришталевою чистою хвилею, були спокійні, розумні, тверді як сталь, а проти всякої неправди були острі як бритва».

- Що  пропонує Захар Беркут для захисту Тухлі? 













ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Скласти таблицю "Риси характеру Захара Беркута" та підтвердити їх цитатами( не менше 10).







21-25 вересня
7-Б клас

Тема: Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут». Історична основа повісті

 

                                                     ПЛАН

1. Дайте відповіді на питання (усно):

-         Що вам  відомо про життя І.Франка, зокрема його дитячі роки?

-         Які твори видатного митця ви читали? Чим вони запам’яталися вам?

-         Чому, на ваш погляд, І.Франка називають Каменярем?

-         Як ушановують пам’ять І.Франка в Україні і світі?

2. Робота над новою темою

Свою історичну повість «Захар Беркут» Франко написав у 1882 році, коли за плечима уже був філософський факультет Львівського університету, переклади Софокла й Евріпіда, дві наукові праці з економіки, фольклорне дослідження «Про Борислав», перші вірші, редакторська робота у журналі «Друг», два ув’язнення австро-угорською владою за «соціалістичну пропаганду». Крім того, саме у той час романтичний стиль письма поступово змінювався на реалізм.

3. Засвоєння учнями нового матеріалу

 

!!!!!!!!  Перегляньте відеоматеріали і створіть короткі 2  конспекти-схеми «Життя і творчість І.Франка» та «Історія написання й історичні умови повісті»

 (у довільній формі)

 

1. Короткі відомості про І.Франка та його багатогранну творчість.

(Мультимедійна презентація «Багатогранна творчість І.Франка»

https://www.youtube.com/watch?v=86VzeEOp8HE)

 

2. Історична основа та джерела повісті «Захар Беркут».

На початку 1882 року у листі до свого приятеля Івана Білея Іван Франко ділився своїми творчими планами: «Думка в мене була — написати повість по-німецьки… історично-сенсаційно-реальну, та що, вже ось пару місяців ношуся з нею, як дурний з ступою, а навіть зачати ще не вспів. Чи вспію ж восени скінчити, і взагалі, чи буде з тої кози м’ясо?». Невідомо, чи перейшов би Іван Якович від слів до діл, якби не… конкурс. Так, літературний тематичний конкурс. І так, уявіть собі, вони уже існували у ХІХ столітті. 27 вересня 1882 року Львівський часопис «Зоря» оголосив конкурс, в умовах якого було зазначено: «Темат до повістей належить брати з нашого народного життя, будь теперішнього, будь минувшого, з життя інтелігенції або з життя сільського люду; по можності переважати повинна сторона ідеальна, єсли тільки не віддаляється від правди. Світлі прояви нашого життя, яко взірці, достойні загального наслідування, будуть для нас найбільше пожаданим матеріалом». Як винагороду переможцеві журнал обіцяв «платити за лист печаті по 20—25 з[олотих] р[инських]», про що ми знаємо із листування письменника. Упродовж півтора місяця Франко працював над текстом. Зрештою, у 1883 році він отримав премію за твір, який було надруковано у «Зорі» під назвою «Захаръ Беркутъ. Образъ громадского житя карпатскои Руси въ XIII вѣцѣ».

 

- Що називається повістю?

Звернімося до літературознавчого словника. Запишіть визначення в зошити:

Повість – це прозовий розповідний твір, за обсягом більший від оповідання, у якому йдеться про одну або декілька подій;  повість розповідає про одного чи декількох головних героїв.

І. Франко використав як епіграф до повісті слова Пушкіна: «Дела давно минувших дней, преданья старины  глубокой». Як ви їх поясните? (У творі йдеться про давноминулі події)

-  На якому історичному матеріалі виникла повість? Перегорнемо сторінку історії рідного краю початку ХІІІ ст.

                               3. Історична основа повісті

З історії України відомо, що у 1242-1243 роках нашу землю, мов смерч, спустошили кровожерливі монгольські орди, очолені лютим ханом Батиєм. Розповіді про ці події збереглися в Галицько- Волинському літописі:

«Після падіння Києва в грудні 1240 року старший з онуків Чингісхана, Батий, на чолі п’ятисот тисяч монголів виступив для підкорення західних земель. Взимку 1241 року він розділив своє військо. Одна, численніша частина, пішла через Картати в Угорщину. Це був важкий шлях, тому що всі гірські переходи були попередньо завалені величезними віковими деревами…»

Монгольські завоювання зумовили паніку в Європі. У Західній Європі війська рицарів готувалися відбити навалу Батия. Та, маючи в тилу Русь, що не підкорилася, монголо-татари не пішли далі на захід. Народи Русі, вчинивши героїчний опір, врятували країни Західної Європи від навали Батия.

У переказі, записаному від Миколи Гасинця із Закарпаття, розповідається про похід монголо-татар у Карпати 1241 року, зокрема про один з епізодів боротьби  русичів проти «песиголовців»: «Русини підрубали дерева, наклали в купи каміння і воду перегодили. Коли татари ішли в той глибокий звор, тогди люди ті підрубані дерева, каміння і воду пустили за одним свистом. То всьо почало гучати, стріляти і вибило много татар. Котрі ще обстали живі, пошли далі і лягли спати під полонину Стой. Уночі урвавлася велика хмара, і от великий дощ урвав гору. На ній много татар пропало».

Історичною основою повісті «Захар Беркут є вторгнення хана Батия в 1241 році в Європу та героїчна боротьба простих руських людей з монголо -татарською навалою.


Жанр твору: історична повість

      Завдання: довести, що повість «Захар Беркут» є історичною.

 

 

Тема твору: розповідь про те, як волелюбний народ Руської землі боронив свою батьківщину від монголо-татарської навали.

Ідея твору: возвеличення мужності, патріотизму, вміння долати перешкоди; засудження зради, збагачення за рахунок інших.

Основна думка твору: сила народу – в єдності, підтримці, повазі одне до одного, любові до рідної землі.

3.Домашнє завдання.

1.Опрацювати сторінки підручника.

2. Скористайтеся для конспекту посиланнями:

          -  https://blog.yakaboo.ua/zahar-berkut-2/

-  https://uk.wikipedia.org/wiki/

 

                

 



























Вітаю вас,  семикласники!!!
До вашої уваги список творів 
з української літератури для 7 класу. 

Читати їх треба влітку, бо вони великі за обсягом, а в підручнику будуть подані скорочено. Тому для розуміння змісту кожного твору треба ознайомитися з самим твором:
1. І.Франко, повість "Захар Беркут"
2. А.Чайковський, повість "За сестрою".
3. М.Стельмах, повість "Гуси-лебеді летять...".
4. Гр.Тютюнник, повість "Кдимко".
5. М.Павленко, повість "Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських".
6. О.Гаврош, повість "Неймовірні пригоди Івана Сили".

ВЕСЕЛИХ КАНІКУЛ І ЦІКАВОГО ЧИТАННЯ !!!!!












Українська література
Учитель: Самаруха О. В.
Завдання з 20.03.2020р.
Контрольна робота
для 7-Д класу з теми:
 «Творчість Г. Тютюнника, О. Стороженка, Б. Лепкого»
Завдання 1-7 (по 1 б.)
 1.   З якою метою Климко вирушив у подорож до Слов’янська? Щоб:
а)  поступити в ремісниче училище;
б)  знайти тітку Марину і залишитися у неї жити;
в)  здобути солі;
г)  придбати на базарі борошна.

2.   За жанром твір О. Стороженка «Скарб» - це
а)  притча;
б)  гумористичне оповідання;
в)  казка;
г)  автобіографічна повість.

3.   За родовою ознакою твір «Мишка» належить до
а)  епосу;
б)  лірики;
в)  ліро-епосу;
г)  драми.

4.   Основну думку твору «Мишка» подано в рядку
а)  От бачиш і війна на щось придасться.
б)  Хіба папір важливіший від життя?
в)  У цьому ящику стояли колись гранати, а тепер гроші.
г)  Добре, що діти сплять, а то б навчилися брехати, як люди.

5.   Закінчи твердження.           Засоби комічного у творі О. Стороженка «Скарб»: __________ .

6.   Закінчи визначення.
     Художня деталь – це__________________________ .

7.   З’ясуй послідовність подій у творі Б. Лепкого «Мишка».
а)  Як мишка тую розмову почула, то так їй соромно зробилося.
б)  У самім кутку, де нога від ліжка щільно притикає до стіни, мала свою нору.
в)  І в маленькій мишачій голові зродилася велика ідея.

  Завдання 8-9 ( 2 б.)

8-9.   Поміркуй і напиши, чому Богдан Лепкий називає свій твір «Мишка» казкою для дітей ; для малих і великих.

Завдання 10-12 ( 3 б.)

10-12.   Напиши твір-мініатюру на одну із тем:
  • Добро і зло в житті Климка (за твором Г. Тютюнника «Климко»).
  • Скарб – узагальнений образ щастя (за твором О. Стороженка «Скарб»).
  • Уроки доброти і милосердя в моєму житті.
  • Що треба для того, щоб людина була щасливою.
  • Найвищий прояв любові – самопожертва.
  • Чи хотів би (хотіла б) я бути Павлусем.

Завдання з української літератури 20.03
7-Б клас
Учитель: Коваленко Л. В.
1   1. Працюємо над твором  Марини Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських».

    2. Тестові завдання необхідно виконати до  24 березня 20:00 Код доступу 324793, відкривши посилання   join.naurok.ua

Українська література 7 клас
з 17.03.2020р. по 20.03.2020р.
Учитель: Лучицька Т. В.
https://ltv2807.blogspot.com/p/7_28.html?m=1

Українська література 7 клас
з 17.03.2020р.
Учитель: Самаруха О. В.
Тестові завдання до теми
«Життя і творчість Ліни Костенко»
1. У якому році народилася Ліна Василівна Костенко?
а) у 1918 році;
б) у 1930 році;
в) у 1935 році;
г) у 1964 році.
2. Місце народження майбутньої поетеси:
а) с. Обухів на Київщині;
б) с. Шилівка на Полтавщині;
в) м. Ржищів на Київщині;
г) м Носівка на Чернігівщині.
3. Ким працювали батьки Ліни Костенко?
а) учителями;
б) лікарями;
в) інженерами;
г) художниками.
4.Скільки років минуло майбутній поетесі, коли її сім`я переїхала до Києва?
а) 2;
б) 4;
в) 6;
г) 12.
5. Який вищий навчальний заклад закінчила Ліна Костенко?
а) Московський літературний інститут;
б) Київський педагогічний інститут;
в) Київський художній інститут;
г) Київський інститут народної освіти.
6. У якому віці Ліна Костенко почала друкуватися?
а) 14 років;
б) 16 років;
в) 19 років;
г) 25 років.
7. Яку назву має перша збірка поетеси, що вийшла в 1957 році:
а) «Мандрівки серця» ;
б) «Зоряний інтеграл» ;
в) «Проміння землі»;
г) «Вітрила».
8. Хто з видатних поетів - «шістдесятників» писав: « Її третя книга має принципове значення. Уже одним фактом свого існування вона перекреслює всю тріскучу і плаксиву писанину деяких ліриків…» :
а) Дмитро Павличко;
б) Юрій Мушкетик;
в) Василь Симоненко;
г) Іван Драч.
9. Яку назву має збірка віршів Ліни Костенко для дітей?
а) «Бузиновий цар»;
б) «Вітрила»;
в) «Мандрівки серця»;
г) «Неповторність».
10. У 1968 році Ліна Костенко написала листи на захист
а) О. Заливахи;
б) І Світличного;
в) І. Драча;
г) В. Чорновола.
11. Твір Ліни Костенко, у якому присутній символ однієї з найбільших національних трагедій (події 1651 року) має назву:
а) «Пастораль ХХ сторіччя»;
б) «Маруся Чурай»;
в) «Життя іде і все без коректур»;
г) «Берестечко».
12. Який з наведених фрагментів поезій не належить перу Ліни Костенко?
а) «Усмішка твоя – єдина,
мука твоя – єдина,
очі твої – одні»;
б) «Нехай тендітні пальці етики
торкнуть вам серце і вуста»;
в) «Що не народ – одне й те саме горе,
Що не поет – одна і та ж печаль»;
г) «Коли в людини є народ,
тоді вона уже людина».
13. Кіносценарій, написаний Ліною Костенко разом з А. Добровольським, має назву:
а) «Криниця для спраглих».
б) «Маруся Чурай»;
в) «Перевірте свої годинники»;
г) «Циганська Муза».
14. З якої поезії ці слова:
Людині бійся душу ошукать,
Бо в цьому схибиш – то уже навіки!
а) «Світлий сонет»;
б) «Пастораль ХХ сторіччя»;
в) «Життя іде і все без коректур»;
г) «Кольорові миші.
15. Найбільш влучне жанрове визначення твору Ліни Костенко «Маруся Чурай»:
а) історична пісня;
б) історичний роман у віршах;
в) драматична поема;
г) історична драма.
16.Події якого історичного періоду описані в романі «Маруся Чурай»:
а) початку козаччини;
б) відлиги;
в) Хмельниччини;
г) Руїни.
17. Про кого йдеться у творі Ліни Костенко «Маруся Чурай»:
Любив же він Марусю, не дай Боже!
Тепер сидить лиця на нім нема.
а) Гриця;
б) Горбаня;
в) Івана Іскру.
18. Розмістити назви перших п`яти розділів твору «Маруся Чурай» у правильному порядку:
а) «Полтавський полк виходить на зорі»;
б) «Сповідь»;
в) «Страта»;
г)« Гінець до гетьмана».
19. Про кого з героїв роману «Маруся Чурай» сказано такі слова:
«Ще не старий. І славу мав. І силу...»?
а) Івана Іскру;
б) Богдана Хмельницького; .
в) Мартина Пушкаря;
г) Якима Шибилиста.
20. Які твори Ліни Костенко в 1987 році були відзначені держав­ною премі єю України ім. Т. Г. Шевченка?
а) збірка «Неповторність»;
б) збірка «Бузиновий цар»;
в) збірка «Сад нев’янучих скульптур;
г) роман у віршах «Маруся Чурай».
21.Поет, літературознавець Оксана Пахльовська — це:
а) подруга Ліни Костенко;
б) дочка Ліни Костенко;
в) сестра Ліни Костенко;
г) мати Ліни Костенко.
22. Просто людина,
хто має крила,
а тужить за рідним шматком землі...
Це уривок з поезії:
а) «Папороть»;
б) «Мандрівки серця»;
в) «Чайка на крижині»;
г) «Пастораль ХХ сторіччя».
23. У роки застою і стагнації Ліна Костенко пішла у внутрішню еміграцію, ім’я поетеси не згадувалось протягом:
а) 5 років;
б) 16 років;
в) 7 років;
г) 15 років.
24. Визначити віршовий розмір фрагменту поезії Ліни Костенко.
Спини мене отямся і отям,
Така любов буває раз в ніколи.
Вона ж промчить над зламаним життям,
За нею будуть бігти видноколи.
а) Ямб;
б) дактиль;
в) анапест;
г) хорей.
25. За яку книгу, видану італійською мовою, Ліні Костенко була присуджена премія Ф. Петрарки?
а) «Проміння землі»;
б) «Вітрила»;
в) «Інкрустації»;
г) «Зоряний інтеграл».

26. Установити відповідність між назвою збірки Ліни Костенко і роком

написання.

1 «Вітрила» А 1957 р.

2«Над берегами вічної ріки» Б 1961 р.

3 «Зоряний інтеграл» В 1963 р.

4«Мандрівки серця» Г 1977 р.

5 «Проміння землі» Д 1958 р.

Завдання з української літератури
7-Б клас
Учитель: Коваленко Л.В.
1. Прочитати твір Марини Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських».
2. Читати онлайн
3. Слухати аудіокнигу

https://www.youtube.com/watch?v=Xgb8CzDBBmo

Немає коментарів:

Дописати коментар