10 клас Українська мова

12.10-16.10
10-Б,В
Українська мова
ТЕМА: Фразеологічне багатство української мови

ЗАВДАННЯ

1.  Перегляньте відео за посиланням

1)   https://www.youtube.com/watch?v=3-vtmzRS_qQ

2)   https://www.youtube.com/watch?v=nYuCTW_xB3c

2.  Ознайомтеся з теоретичним матеріалом


Фразеологізм — стійке словосполучення, що виступає в мові як неподільний за значенням вислів. Серед фразелогізмів розрізняємо зрощення, єдності і сполучення.

У фразеологічному зрощенні цілісне значення вислову ніяк не залежить від значення окремих слів, що входять до нього: впіймати облизня (зазнати невдачі), розбити глек (посваритися), ловити окунів (дрімати). Справді, а що таке облизень? А чому розбити глек, а не макітру? Чому ловити окунів, а не карасів? Зміст цих фразеологізмів логічно пояснити не можна.

Цілісне значення фразеологічної єдності вмотивовується переносним значенням слів, які входять до неї: дати ногам волю, прикусити язика, вивести на чисту воду, буря в склянці води. Справді, людина може щвидко бігти, тікати, коли в неї вільні ноги; якщо хтось прикусить язика, то, зрозуміла річ, говорити не зможе; на чистій воді все добре видно; і яка може бути буря в тій дрібці води, що в склянці?

Цілісне значення фразеологічного сполучення вмотивовується прямим значенням слів, які входять до нього: розв’язувати проблему, берегти як зіницю ока, мати свою голову на плечах. Такі фразеологізми зрозумілі й без пояснень.


Фразеологічні вирази — це стійкі поєднання слів, які, проте, на відміну від власне фразеологізмів, не мають цілісного значення. У них виділяються окремі члени речення, як і в будь-яких словосполученнях. До них належать прислів’я і приказки, крилаті слова, мовні кліше.

Прислів’я — стійкий вислів у формі речення, у якому узагальнено суспільний досвід: Сила та розум — краса людини. До прийняття писаних законів і правил саме прислів’я насамперед визначали норму поведінки людей, їхню орієнтацію в дійсності. Це були справжні джерела людської мудрості.

Приказка — стійкий вислів у формі речення, у якому дається образна характеристика певного явища: Набалакав — і в торбу не забереш. Жоден дотеп, жодна образно висловлена думка не обходиться без приказки.

Крилаті слова — влучні вислови видатних осіб, які набули узагальненого значення: І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь. (Т.Шевченко.) Вони багаті змістом і асоціаціями і завжди життєві, повчальні.

Мовні кліше — усталені звороти, регулярно повторювані в певних умовах і контекстах: ласкаво просимо, маніпулювання громадською думкою, згідно з розпорядженням. Якою б галуззю діяльності ми не займалися, насамперед треба засвоїти саме ці мовні кліше, щоб правильно орієнтуватися самому в різних життєвих ситуаціях і орієнтувати інших.

3. Розгляньте ілюстрації , запишіть відповідні фразеологізми та  їхнє значення:




4. Виконайте вправи 127,

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Стор.36-37 (ознайомитися).
2. З повісті "Кайдашева сім"я"  з розмови Карпа й Лавріна виписати  всі  фразеологізми у порядку зростання емоційного навантаження
 (на вівторок).

3. Виконати ВПР 126  ( на п"ятницю для обох класів).








Українська мова
ТЕМА: Випадки порушення лексичної норми

ЗАВДАННЯ
1. Ознайомтеся з матеріалом конспекту 

Вступне слово 

      На попередніх уроках  ми з вами  почали вивчати лексичну норму,  з’ясували, що таке лексичне значення слова, залежність значення слова  від контексту,  розглянули  групи слів за значенням. Сьогодні ж ми  будемо вивчати найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. А це дуже важливо. Бо хоч вивчення лексичної норми ми й завершимо, та ви будете і далі використовувати найбільш вживані лексичні одиниці, адже свої  думки висловлювати без лексичних одиниць просто неможливо. Тема уроку вимагатиме від вас бути уважними, наполегливими, сумлінними, орієнтуватися не на проблему, а на її вирішення, вимагатиме чіткого бачення освітніх цілей, розстановки пріоритетів. 

   У науковій літературі до групи лексичних помилок відносять недоліки мовлення, пов’язані з використанням слів і фразеологічних зворотів, які не відповідають  нормам  літературної мови.

До типових  лексичних вад відносять такі:

ü  стилістично немотивована тавтологія повтор слова, спільнокореневих слів в одному або сусідніх реченнях:  Школярам доручили прибрати шкільний двір;

ü  стилістично немотивований плеоназм  дублювання  значення у двох словах: Кожному гостеві нашого закладу подарували пам’ятний сувенір; 

ü  уживання слів у невластивому значенні: Молоко дуже корисливе для дитячого організму; Я рахую, що …, вірні рішення; задати запитання;

ü  уживання слів, не властивих літературній українській мові: Треба приймати участь у різних міроприємствах;

ü  некоректне вживання фразеологізмів: Я і природа – це дві сторони медальйона;

ü  уживання слів, не властивих зображуваній епосі: Солдати князя Ігоря були відважними;

ü  вживання росіянізмів: вкусний (смачний), получається (виходить), сутка (доба), стоїти (коштувати).


2. Виконайте практичні завдання

1) виправте помилки, запишіть правильний варіант



Вправа «Лексичні експерти»     

Завдання:

1. Відредагуйте випадки порушення лексичної норми, користуючись флеш-картою до теми. Складні випадки занотуйте.

 

Більша половина

Вибачаюсь

Виключення

Відкрийте вікно

Відсутній по хворобі

Втратити свідомість

Гарна тюль

Діюче законодавство

Добре виглядати

Душевна біль

Із-за помилки

Малочисленний

На слідуючий день

Отримали освіту

Перевернути сторінку

Перевести на українську

Підніміть руку

Порушення існуючих законів

Скажу пару слів

Слідуючий

Співпадати

У даний момент

Я рахував за потрібне


3.«Лексичні коректори»

Завдання:

1. Виправте словосполучення й запишіть їх.

  Бувший працівник, не получається досягнути вершини, зробити об'яву,  вияснити деталі, положіть ручку, розкрийте зошит, не бачити друг друга, по крайній мірі, слідуюча зупинка, залишайте залог, жилець цієї квартири, мала жилплоща, прийміть участь, виключіть світло, відкрийте вікно, закрийте двері, письменники й поети, експонати виставки.

 


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Стор.підр.34-35, викон.ВПР 114.

 









На 24-25 вересня

10-Б,В

Тема. Пароніми. Помилки у вживанні паронімів

Завдання
1. Ознайомитися з матеріалом на ст.32-33
2. Переглянути відео

3. Виконати ВПР 105
4. Виконайте тести за посиланням
Повідомте учням

Код доступу 8996101
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.n                                                       

                            ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати письмово ВПР 104








21-23 вересня
10-Б,В
ТЕМА. Синонімічне багатство  української мови

ПЛАН
1. Перегляньте відео





2. Перепишіть речення, поставивши пропущені літери, і виконайте завдання.

1. Дома я тобі утру маку! 

2. Я зараз як втру тобі часника, то надовго забуд..ш про т..атри. 

3. Буря дуби на цурпалки трощить, а травичку тільки наг..нає. Тому не спіши, Олександре, поперед батька в пекло. 

4. Усе, про що ми говорили, пішло кобилі під хвіст. 

5. Король той має жінку, що в гречку не полізе. 

6. Я скоріше дуба вріжу, ніж м..не постав­лять на коліна  

7. Та провчу ж, провчу, тітусю, так що до нових віників буде пам’ятати. 

8. Кіт заснув і в вус не дує, а собака сторожує .

А. Знайдіть фразеологізми й поясніть їхнє значення.

Б. Визначивши синтаксичну роль фразеологізмів, підкресліть їх.

3. Домашнє завдання
1. Виконати ВПР 101















2020-2021

10-Б, В 
Тема. Лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми.
Синонімічне багатство української мови


1. Перегляньте відео.
2. Опрацюйте підручник на ст.30-31.


Домашнє завдання
 Виконайте письмово вправу 98 на ст.31





2020 - 2021

Українська мова для 10- Б,В класів

Конспект уроку
Тема. Групи слів за їх походженням: власне українські та запозичені
           (іншомовного походження) слова

Обладнання: підручник, тлумачний словник, словник  іншомовних слів,

Тип уроку: засвоєння нових знань

Перебіг уроку
I.      Організаційний момент
 Ознайомтеся з поданим матеріалом: запишіть у зошити дату - 15.09(словами) , Тему уроку й опрацюйте весь матеріал, виконавши вказані завдання.
Виконані завдання НІКУДИ скидати НЕ треба.Зошити зберуться й перевіримо!!!!
                               

II.   Актуалізація опорних знань
                           1. Бесіда за запитаннями.
- Що вивчає Лексикологія?
- Які є слова за значенням?
Звідки у мові беруться слова?
                             2. Оголошення теми, мети уроку
Тема. Групи слів за їх походженням: власне українські та запозичені
           (іншомовного походження) слова

IIІ.           Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу
     1. Опрацюйте за схемами матеріал
Ø    За походженням слова української мови поділяються на дві групи.



        



  Запозичені чужомовні слова поповнюють словниковий запас будь-якої мови. Мова збагачується, по-перше, тому, такі запозичення збільшують кількість наявних у ній слів, а по-друге, від запозичених слів утворюються інші слова, наприклад: гуманістичний (від гуманізм), періодичний (від період).
Ø    Слова, що вживаються в багатьох мовах в одному значенні, називаються інтернаціоналізмами.
Ø    Іншомовними (за небагатьма винятками) є слова, у яких:
 а) на початку виступає а, е, а також (з винятками) і: апельсин, альтанка, електрика, етикетка, ідея, інтерес;
 б) у складі слова є ф: фабрика, дельфін, суфікс;
 в) збігаються голосні: океан, радіо, поет;
 г) є важкі для вимови збіги приголосних: пункт, тембр, інструмент,
трамвай, бутерброд;
 д) корені багатоскладові: вітамін, коридор, арифметика, консультація.

 2. Робота з підручником
 Опрацювання теоретичного матеріалу підручника: ст.26-27 -- ВПР82(усно), ст.28 -- таблицю опрацювати.



 3. Робота зі словником
Ø    Користуючись словником іншомовних слів, з’ясувати походження і лексичне значення поданих слів. 
Логіка (з гр.) — ... . Ода (з гр.) — ... . Фортуна (з лат.) — ... . Імперія (з лат.) — ... . Бархан (тюркського походження) — ... . Азимут (арабського походження) — ... . Шахта (іранського походження) — ... . Маклер (з пол.) — ... Експропріація (з франц.) — ... . Дисонанс (з франц.) — ... . Фетр (з франц.) — ... . 


IV.           Закріплення вивченого матеріалу
1. Пояснювальна робота (ст. 28, впр.87 -- усно)
Ø    Прочитайте. Визначте вжитті в реченнях власне українські слова. Поясніть лексичне значення цих слів, за потреби звернувшись до тлумачного словника.
      2. Гра "Хто більше?"
Ø    Клас поділяється на дві команди. Завдання: продовжити ряди слів, які б починалися названими грецькими та латинськими елементами.
Аеро (повітря) - аеровокзал, аерозоль…
Біо (гр. "життя") - біологія, біомаса…
Інтер (лат. "перебування поміж") - інтервал, інтернаціональний…
Теле (гр.. "далеко") - телевізор, телеграф…
3. Рухлива вправа
Ø    Якщо слово власне українське, то зааплодуйте, якщо іншомовного походження, то присядьте.
Автобус, стежка, бокс, джерело, ескалатор, кирпатий,  лідер, вариво,  відстань, менеджер, рідкісний, пікнік, гай, спорт, тролейбус, боцман, мрія, композитор.
     4. «Мить творчості»
Ø   Подані синонімічні ряди завершити власне українськими словами.
      1. Здібності, обдарування, талант (хист).
      2. Забаганка, вигадка, дивацтво (примха).
      3. Завчасу, загодя, наперед (заздалегідь).
      4. Небесний, ясно-синій, волошковий (блакитний).
      5. Стерегти, охороняти, чатувати, стежити (пильнувати).

V.   Підсумки уроку
1. Гра «Продовжте речення»
®               Сьогодні на уроці я дізналася(дізнався)..
®               Сьогодні на уроці мені сподобалось…
®               Сьогодні на уроці мені не сподобалось…
®               Найбільше запам’яталось…
Ø    Що ви візьмете з собою у скриньку «Знань», а що покладете до мішечка «Непотрібних речей»?                                 
2. Оцінювання учнів             
VI.           Домашнє завдання    
1. Опрацювати теоретичний матеріал на ст. 26,   ВПР.84.






КАНІКУЛИ!!!!



Українська мова Завдання  на 29.05.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А клас                        Українська мова

1.  Перегляньте відео
https://youtu.be/8Guj36Gt5Rc




Завдання  на 27.05.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А клас                        Українська мова

1.  Перегляньте відео
https://youtu.be/qp79yWLyKO4

2. Опрацюйте пар.61-63
3. Виконайте вправу 673




Завдання  на 20.05.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А клас                        Українська мова

Виконати тестове завдання за кодом
Повідомте учням

Код доступу 5702175
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання


Завдання  на 20.05.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А клас                        Українська мова

1. Опрацювати пар.59.
2. Виконати вправу 639



Завдання  на 15.05.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А клас                        Українська мова

1. Опрацювати пар.58
2. Виконати ВПР 625

!!!!!! Надіслати мені Вправи 605 і 625 на Вайбер у п"ятницю до 17.0.0

Завдання  на 13.05.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А клас                        Українська мова
1. Опрацювати параграфи 56.
2. Виконати вправу 605 (http://coma.in.ua/17202



Завдання  на 08.05.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А клас                        Українська мова

1. Виконати тестове завдання за темою "Іменник" за вказаним посиланням.

НАГАДАЮ,  що кожен із вас може пройти тест ЛИШЕ один раз під іменем своїх предків,  не соромлячись його. 

 Робота під кодами анулює тести усього класу. Тому налаштуйте свою техніку одразу на позитив,  щоб її не "вибивало".

!!!!! Завдання виконуєте до 08.05.2020  з 8.00 до 12.00.




Завдання  на 06.05.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А клас                        Українська мова

1. Опрацюйте  пар.52.
2. Перегляньте відео про іменник як частину мови:

3. Виконайте впр.550.



Завдання 27.04.2020р.
Учитель: Шумна А. М.
10-Г КЛАС
Словозміна  іменників 4 відміни.

Вивчити пар. 56, виконати впр. 598


Завдання  на 29.04.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А клас                        Українська мова
1. Опрацювати пар.50-51 "Морфологія. Іменник.Рід і число іменників."
2. Виконати вправи 527, 539.



Завдання 24.04.2020р.
Учитель: Шумна А. М.
10-Г КЛАС
Опрацювати пар. 55 "Відмінювання іменників 3 відміни". Виконати впр. 588, 589

Завдання  на 24.04.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А клас 
Українська мова
1. Повтор.пар.28-40.
2. Викон. ВПР 509.
3. Виконати контрольну роботу за темою "Орфографічна норма"( за посиланням).


Завдання  на 22.04.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А клас 
Українська мова
1. Пар.48 (опрацювати)
2. Виконати впр. 510.


Завдання 17.04.2020р.
Учитель: Шумна А. М.
10-Г КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА
Опрацювати п. 54, виконати впр. 578


Завдання  17.04.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.

10-А  Українська мова

1. Вивчити пар.47.
2.  Викон. ВПР 506.
3. Підкреслити головні члени речення.


Завдання  15.04.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А           Українська мова

1. Вивчити пар.44. ВПР.479

Завдання з 10.04.2020р.
Учитель: Шумна А. М.
10-Г КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА
Вивчити пар. 53, виконати впр. 571.

Завдання  08.04.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА
Параграф 42 ( стор.125-127 опрацювати). ВПР 455 виконати.   


Завдання з 06.04.2020р.
Учитель: Шумна А. М.
10-Г КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА
Складні випадки відмінювання іменників 1 відміни
Вивчити § 52 , виконати вправи 548.


Завдання з 03.04.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА
1) § 41(повторити);
2)виконати ВПР. 450.


Завдання з 03.04.2020р.
Учитель: Шумна А. М.
10-Г КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА
Вивчити § 51 , виконати вправи 536, 537.


Завдання з 30.03.2020р.
Учитель: Шумна А. М.
10-Г КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА
Вивчити § 49, 50 , виконати вправи 514, 527


Завдання з 30.03.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА
УВАГА!!!!
ВИКОНУВАТИ ЯК ДОМАШНЮ РОБОТУ ПІД РІЗНИМИ ДАТАМИ
1. § 40, стор.120-121 (ВИВЧИТИ), впр. 430,432.
2. § 41, стор.123-124 (ВИВЧИТИ), впр. 450.



Завдання з 19.03.2020р.
Учитель: Шкільняк Л. В.
10-А КЛАС
УКРАЇНСЬКА МОВА
УВАГА!!!!
Домашнє завдання виконувати в зошиті під РІЗНИМИ ДАТАМИ, починаючи з 13 березня.
1. § 36 вивчити на стор. 109-110, виконати ВПР. 390.
2 . § 37 на стор. 112, виконати ВПР 398, 400.
3 . § 38-39 на стор. 114-115, виконати ВПР 411, 112.



Завдання з української мови
10-Б клас
з 18.03.2020р.
Учитель: Коваленко Л. В.
1.     § 23 (вивчити), вправи 288, 292 (письмово)
2.     Тестові завдання необхідно виконати до  21 березня 21:00
Код доступу 285905, відкривши посилання join.naurok.ua


Завдання з української літератури
з 17.03.2020р.
10-Б клас
Учитель: Коваленко Л.В.
Шановні учні 10- Б класу, нагадую Вам, що Ви повинні були виконати тестові завдання  за творчістю В. Стефаника.
Домашнє завдання виконала лише одна учениця.
Прошу Вас з користю використовувати час.
Ви вже мали прочитати твір В.Винниченка «Момент».
 Раджу переглянути "Момент" Фільм-екранізація В. Винниченко,
реж. Тесленко О.
 Хто ще не прочитав твір, може прослухати
Володимир Винниченко. Момент (Аудіокнига)
 Тестові завдання необхідно виконати до  20 березня 20:00 
Код доступу 867262, відкривши посилання join.naurok.ua
  

Немає коментарів:

Дописати коментар